Myślałeś kiedyś z jakiego powodu pewne samochody jeżdżą na żółtych tablicach rejestracyjnych? To tzw. klasyki. Możliwość posiadania charakterystycznych, żółtych tablic przysługuje wiekowym samochodom(ów), których produkcję zakończono lata temu. Klasyczny samochód to także lokata i sposób przechowywania kapitału przez ludzi. Co roku rośnie osób kolekcjonujących wiekowe auta i lokujących w nich swoje fundusze. Aby samochód przedstawiał jak najwyższą wartość, kluczowe jest aby był w dobrym stanie – sprawny, z oryginalnymi częściami. Doprowadzenie samochodu do ładu to sprawa dla mechaników specjalizujących się w renowacji klasyków. Właściwie odświeżony samochód można dumnie pokazywać na coraz popularniejszych targach, zlotach czy pokazach poświęconych klasykom.
Które auta są klasykami?
Aby samochód mógł uzyskać wpis na listę zabytków, musi on spełniać określone kryteria. Po pierwsze musiało zlecieć przynajmniej 25 lat od czasu jego produkcji. Natomiast od daty całkowitego zakończenia produkcji danego modelu musi upłynąć minimum 15 lat. Co więcej co najmniej 75% części takiego auta musi być oryginalnych. W przypadku realizacji odpowiednich wymogów formalnych ma miejsce rozpatrzenie wniosku przez właściwy(ą) organ: Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. W razie uzyskania korzystnej oceny konserwatora, pojazd otrzymuje tytuł zabytku. Trzeba mieć na uwadze, że zabytkowe auta wymagają właściwego podejścia. Dzięki temu renowacja starych samochodów zyskuje coraz większe zainteresowanie ze strony klientów. Popyt na wyspecjalizowane w klasykach warsztaty ciągle rośnie. Jakie konkretnie usługi proponują specjaliści od zabytkowych samochodów?
Najpopularniejsze prace remontowe
Bycie właścicielem zabytkowego auta to nie tylko prestiż, ale też zobowiązania. Renowacja tego typu auta odbywa się w porozumieniu z konserwatorem. Wszystkie działania odbywające się przy samochodzie lub wymiana jego elementów potrzebują pozwolenia od konserwatora zabytków. Ze względu na wiek(u), często jest co naprawiać przy tego typu samochodach, dlatego konieczność czekania na zgodę konserwatora bywa czasem uciążliwa. Do najczęściej stosowanych serwisów związanych z renowacją i konserwacją samochodów zaliczamy:
- Naprawy blacharskie – czas zostawia swój ślad na autach, lakier wielu z nich przez lata pokryta(y) został(a) rdzą. Pozbywanie się korozji, czyszczenie i renowacja komponentów to podstawowe zabiegi odświeżające klasyki. Czasem, z powodu braku dostępu do oryginalnych części, jedynym wyjściem jest stworzenie ich we własnym zakresie wedle określonych projektów.
- Naprawy silników – silnik to serce auta. To często dla tego dźwięku fani motoryzacji kupują klasyczne samochody. Konieczność naprawy silnika może nieść z sobą różne konsekwencje – kosmetycznymi zmianami ale też ze czasochłonnymi remontami generalnymi.
- Naprawy tapicerskie – eksperci z prawdziwego zdarzenia postarają się aby samochód prezentował się elegancko także w środku. Remonty wnętrz, obicia foteli, prace tapicerskie – można powiedzieć, że jedynym limitem w tej kwestii może być wyobraźnia konsumenta. Ewentualnie wskazania kuratorskie.
- Naprawy wyposażenia pojazdu – kolejną z podstawowych usług świadczonych przez specjalistów jest możliwość naprawy wnętrza samochodu. Dotyczy to wszystkich elementów pojazdu – zawieszenia, skrzyni biegów, klimatyzacji itp
- Całościowe odnawianie – istnieją warsztaty, które zajmują się holistyczną odnową starszych samochodów. Proces ten jest bardzo długi i pracochłonny, jednak owoce pracy mechaników niejednokrotnie porażają. Auto po kapitalnej renowacji przeważnie prezentuje się lepiej niż w okresie produkcji.
Gdzie powinno się oddać auto do renowacji
Zabytkowe auto – jeśli ma długo służyć, i co z tego wynika zyskiwać na cenie, musi mieć zapewnioną opiekę na wysokim poziomie. Najlepiej oddać samochód fachowcom. Ze wzrostem zainteresowania starszych(ymi) modeli(ami), rynek mechaników koncentrujących się na wiekowych autach wzrasta. W odniesieniu do tego warto zwrócić uwagę na ofertą(ę) i otrzyman(e)ymi opini(e)ami okolicznych ekspertów. Produkcji pewnych aut zaniechano dekady temu, a zatem ceny i dostępność ich komponentów wymiennych mogą się znacznie różnić. Doświadczeni mechanicy mają jednak na to autorskie rozwiązania i odpowiednie znajomości.