Od jakiegoś czasu, pojazdy, które będą sprzedawane na terenie Unii Europejskiej muszą spełniać normę Euro 6. Norma ta zakłada obniżenie wydzielania tlenków azotu a także cząstek stałych przez silniki. Najnowsze przepisy w szczególności dotkną silniki diesla. Wytwórcy pojazdów osobowych zostali zobligowani do modyfikacji układów oczyszczania spalin. Niektóre modele musiały zostać wyposażone w katalizator SCR z dołączeniem środka redukcyjnego Adblue. Roztwór Adblue jest niezwykle ważny szczególnie dla bezawaryjnego funkcjonowania najnowocześniejszych silników wysokoprężnych. Najczęściej Adblue dolewany sporadycznie, ale jego niedobór w przypadku niektórych samochodów może całkowicie uniemożliwić jazdę. Kiedy zabraknie tego płynu, silnik zostanie przełączony w tryb awaryjny i nie będzie można go uruchomić. Niestety, w chwili obecnej duże kłopoty z dostępnością tego roztworu, a ponadto jego cena jest bardzo wysoka.
Czym jest Adblue?
Środek Adblue przeznaczony jest do ograniczania emisji tlenków azotu szczególnie w silnikach wysokoprężnych. Wykorzystywany jest w pojazdach z silnikiem diesla wyposażonych w katalizator SCR, który odpowiada za proces oczyszczania spalin. Dzięki temu silniki spełniają rygorystyczną normę Euro 6. Z czego składa się Adblue? Jest to roztwór wody destylowanej (67,5 %) oraz mocznika (32,5 %). Należy pamiętać, że płyn Adblue w samochodach ciężarowych stosowany jest już od dłuższego czasu, a w przypadku pojazdów osobowych używa się go od kiedy w życie weszła norma emisji spalin Euro 6. Prognozuje się, że w niedługo udział pojazdów wyposażonych w zbiornik na adblue – https://tango-oil.pl/kategoria/zbiorniki-na-adblue/ znacznie wzrośnie ze względu na zaostrzanie norm emisji. Warto pamiętać, że Adblue nie jest dodatkiem do paliwa, ale środkiem, który miesza się ze spalinami. Pojazdy wyposażone są w osobny zbiornik na ten płyn z wlewem zazwyczaj zlokalizowanym obok wlewu oleju napędowego (w niektórych samochodach znajduje się on pod klapą bagażnika lub pod maską).
Wygórowane ceny środka Adblue
Należy mieć na uwadze, że skład roztworu Adblue jest bez wyjątku niezmienny bez względu na markę. Najtańsze rozwiązanie to zatankowanie tego płynu z dystrybutora na stacji paliw. Niestety, jest to najczęściej spotykane udogodnienie dla samochodów ciężarowych. Dla samochodów osobowych polecane są płyny sprzedawane w kilkulitrowych butelkach. W ostatnim czasie przez wzgląd na rosnące ceny gazu, ceny Adblue również znacząco wystrzeliły w górę. Z jakiego powodu tak się dzieje? Do wyprodukowania tego roztworu wykorzystuje się wodę destylowaną, oraz półprodukt jakim jest amoniak, który otrzymywany jest z gazu ziemnego. Koszt tego płynu wzrósł aż o 100 %. Wzrost cen odczują zwłaszcza kierowcy ciężarówek jeżdżących na dalekie dystanse, gdyż zużywa ona każdego miesiąca około 350 – 400 litrów. Szacuje się, że samochód osobowy wykorzystuje około 1,5 litra środka na 1000 kilometrów, co w przypadku ceny 3,49 zł/l nie jest wysokim wydatkiem. Mimo tego kierowcy samochodów osobowych robią zapasy Adblue z obawy przed problemami z dostępnością. Należy pamiętać, że silniki wysokoprężne wspomagane tym płynem nie mogą bez niego zostać w ogóle uruchomione.
Roztwór Adblue – czy wkrótce będzie nieosiągalny?
Następstwem znacznych wzrostów cen gazu jest również kłopot z dostępnością Adblue. Ponadto kilku europejskich producentów zmniejszyło produkcję amoniaku. Jest to szczególnie duży kłopot zwłaszcza dla firm zajmujących się transportem, które potrzebują dużych ilości Adblue do swoich samochodów. Poza tym, że ceny dużo wzrosły, to płyn dostępny jest jedynie na wybranych stacjach paliwowych, a zapotrzebowanie na niego jest bardzo duże. Część ciężarówek w Niemczech nie może jeździć ze względu na niedobory Adblue. Pomimo tego główny wytwórca Adblue w Polsce zapewnia, że nie planuje zmniejszać produkcji, ale ceny roztworu nadal mogą znacząco rosnąć. Aby nie wystąpiły problemy z dostępnością w Polsce ograniczył on eksport tego produktu o 20 %.
Jaka jest wydajność Adblue?
Adblue jest płynem wykorzystywanym niemal w każdej ciężarówce, oraz w silnikach diesla najnowszej generacji. Jego najważniejszym przeznaczeniem jest ochrona środowiska. Ze względu na skaczące ceny i kłopoty z ze stanami magazynowymi, należy wspomnieć jaka jest wydajność tego płynu. Na szczęście Adblue nie trzeba dolewać równie często jak paliwa. Oczywiście jego wykorzystanie jest zależne od typu silnika i sposobu jazdy. Przewiduje się, że, że 1 – 1,5 litra starcza na pokonanie 1000 km pojazdem osobowym. Zbiornik na Adblue w takich pojazdach może pomieścić kilkanaście litrów płynu. Fachowcy zalecają, aby wlewać 10 litrów po każdym przejechaniu 10 000 kilometrów. Adblue nie jest wymagającym dodatkiem, mimo to posiada znaczący wpływ na ochronę środowiska, oraz oszczędności przy spalaniu paliwa.